ربات حشره خوار توسط دانشمند ایرانی ساخته شد

یك دانشمند ایرانی با استفاده از ماده ای كه سالها پیش اختراع كرده، دست به ساخت یك نسخه روباتیك از گیاه ونوس حشره خوار زده كه می تواند حشرات را به تله بیاندازد .

به گزارش سرویس فناوری خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، محسن شاهین پور، استاد مهندسی مكانیك دانشگاه «مین» (Maine) در مقاله ای كه در مجله Bioinspiration & Biomimetics   منتشر شده به توضیح در مورد چگونگی استفاده از این نانوماده موسوم به «کامپوزیت پلیمر فلز یونی»(IPMC) پرداخته كه با تقلید از عملكرد عضلات در بازسازی قابلیت های حس كردن و بسته شدن گیاه ونوس حشره خوار مورد استفاده قرار می گیرد.

دكتر شاهین پور برای ساخت این روبات، دو تكه برگ مانند را از این ماده برای تقلید از شكل دهان مانند ونوس حشره خوار ایجاد كرد.

وی سپس با یك نوار مسی قسمت ستونی آن را ساخته و برای نسخه برداری از موهای ریز روی حشره خوار كه مانند حسگر عمل می كنند، از نوارهای بسیار ریز ماده IPMC استفاده كرد. سایر قسمت های روبات از یك رله عادی و سیستم مولد ولتاژ ساخته شده است.

ماده جدید به كار رفته در این روبات از دو راه كار می كند. اول این كه به دلیل ویژگی های منحصر به فرد ماده  IPMC، تنها لمس كردن آن باعث تولید یك ولتاژ كوچك می شود. دومین راه، خمش یا پیچیدگی عضله مانند آن بوده كه در زمان شارژ شدن ماده بوجود می آید.

نوارهای كوچك درون این روبات كه به عنوان حسگر عمل می كنند، در زمان لمس شدن از خود یك شارژ كوچك به ژنراتور ولتاژی بازپخش می كند كه آن نیز یك شارژ بزرگتر را به برگها ارسال كرده و منجر به خم شدن آنها بهسوی یكدیگر می شود.

ماده ابداعی توسط این دانشمند ایرانی در زمان گرفتن شارژ و در پی توزیع مجدد یون ها، خم می شود.

شاید در نگاه اول این روبات بیشتر شبیه یك پروژه كوچك جالب برای یك مهندس به نظر برسد كه قصد ساخت یك چیز ساده و كوچك را دارد اما در نگاه دقیق تر، این روبات در حقیقت، نمایشی از یك گونه جدید فناوری است كه می تواند به پیشرفتهای بیشتر در كاربردهای پزشكی منجر شود. برای مثال یك نمونه كاربردی پالایش شده آن ممكن است در آینده به عنوان جایگزین عضلات انسانی یا كمك به برنامه های کاربردی حسگر مورد استفاده قرار گیرد. از جمله مثالهای آن می توان به بازسازی حالات صورت در افرادی كه در پی سكته این قابلیت را از دست داده اند، اشاره كرد.

همچنین از آن جا كه روبات دكتر شاهین پور از قابلیت شكار حشرات نیز برخوردار است، ممكن است بتوان در آینده از این فناوری برای استفاده به عنوان ابزار ساخت روبات هایی با قابلیت تغذیه خود بهره برد.

 

 



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






موضوعات مرتبط: رباتیک ، ،


تاريخ : چهار شنبه 17 تير 1394برچسب:, | 22:33 | نویسنده : میثم |

.: تازه های الکترونیک و تکنولوژِی :.

آمارگیر وبلاگ



  • صونا پرواز