هدایت هواپیماها با قدرت ذهن به واقعیت نزدیک‌تر شد

هدایت هواپیماها با قدرت ذهن به واقعیت نزدیک‌تر شد

پرواز قطعا یکی از کارهای انجام شونده توسط دست و یا پا است، اما شاید همیشه به این شیوه نماند. پژوهشگرانی از موسسه‌ی Flight System Dynamics از (Technische Universität München (TUM و TU Berlin به منظور تبدیل داستان‌های علمی-تخیلی به واقعیت، به توسعه‌ی شیوه‌هایی جهت کنترل هواپیماها با ذهن خلبان روی آورده‌اند. بنا به اظهارات این گروه، نه تنها این شیوه امکان‌پذیر می‌باشد، بلکه با دقت بسیار بالایی نیز اجرا خواهد شد.

اگرچه ایده‌ی کنترل ذهنی هواپیماها بسیار جادویی و عجیب به نظر می‌رسد، اما درواقع رویکردی مبتنی بر پردازش سیگنال‌های خالص است. بخشی از پروژه‌ی Brainflight، تکنولوژی است که به واسطه‌ی آن خلبان باید کلاهی مجهز به الکترودهای برق‌نگاری مغز (EEG) را بر سر بگذارد. این الکترودها به جمع‌آوری تکانه‌های الکتریکی مغز خلبان می‌پردازند که توسط الگوریتم توسعه داده شده با TU Berlin مورد بررسی قرار می‌گیرند، البته این الگوریتم تنها به بررسی آن دسته از تکانه‌هایی که مربوط به فرامین خلبانی است، می‌پردازد.

این تکنولوژی هنوز بر روی یک هواپیمای واقعی مورد تست واقع نشده، اما آزمایش بر روی آن در شبیه‌ساز‌های پرواز اجرا شده است. هفت خلبان با سطح تجربه‌های مختلف از جمله یک فرد کاملا تازه‌کار، در این تست شرکت کرده و نتایج بسیار شگفت‌انگیزی بدست آمد. افراد شرکت‌کننده با چنان از سطح از دقتی به هدایت هواپیمای شبیه‌سازی شده پرداختند که مورد نیاز اعطای گواهینامه‌ی خلبانی می‌باشد.

بنا به اظهارات گروه توسعه‌دهنده، این تکنولوژی هنوز راه درازی را در پیش دارد و در حال حاضر نمی‌توان از آن برای موارد واقعی استفاده کرد. برای مثال این رویکرد فاقد فیدبک فیزیکی است که بخش مهمی در هدایت یک هواپیما به شمار می‌رود. گروه توسعه‌دهنده در حال کار بر روی ارائه‌ی شکل‌های جایگزینی برای فیدبک می‌باشند.

 

مهندس هوافضا و سرپرست پروژه‌ی TUM، آقای تیم فریک می‌گوید: "هدف طولانی مدت این پروژه در این است که پرواز برای اغلب افراد امری ساده و دسترس پذیر شود. با کنترل ذهنی، پرواز ساده‌تر می‌شود. این رویکرد از بار و فشار کاری خلبانان می‌کاهد و از این رو امنیت افزایش می‌یابد. علاوه بر این خلبانان امکان آزادی عمل بیشتری را در مدیریت وظایف دیگر در کابین‌های خود خواهند داشت."

 

منبع : gizmag



نظرات شما عزیزان:

خانوم مهندس
ساعت0:57---26 ارديبهشت 1394
سلام
مطالبتون عالی بوووود
ممنووووون


نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






موضوعات مرتبط: الکترونیک ، تکنولوژی نو ، ،


تاريخ : پنج شنبه 24 ارديبهشت 1394برچسب:, | 20:32 | نویسنده : میثم |

.: تازه های الکترونیک و تکنولوژِی :.

آمارگیر وبلاگ



  • صونا پرواز