رونمایی دانشگاه تهران از ربات انسان‌نمای سورنا 3

در بخش ربات‌های انسان‌نما شاهد ربات‌های خوبی مانند آسیمو، والکایری و اطلس هستیم که همواره مورد ارتقا قرار می‌گیرند، اما این‌ها تنها نمونه‌های موجود در این بخش از صنعت رباتیک به شمار نمی‌روند. سومین نسخه از ربات سورنای دانشگاه تهران در روز دوشنبه‌ی گذشته معرفی شده است.

سورنا III که به عنوان یک پلتفرم رباتیک تحقیقاتی طراحی شده، توسط گروهی در مرکز سیستم‌های پیشرفته و تکنولوژی (CAST) دانشگاه تهران به سرپرستی پروفسور عقیل یوسفی ایجاد شده است.

این ربات 190 سانتیمتر ارتفاع و 98 کیلوگرم وزن داشته و به چهار اندام مفصلی مجهز است. ربات سورنا با شش درجه آزادی در هر پا، هفت درجه در هر بازو، یک درجه در هر دست، یک درجه در نیم‌تنه و دو درجه در گردن خود همراه است. این مفصل‌ها با موتورهای EC نصب شده در بدنه‌ی تحتانی و بسته‌های موتور سروو در بدنه‌ی بالایی حرکت می‌کنند.

سومین ربات سورنا قادر به انجام فعالیت‌هایی مانند گذر از مسیرهای مستقیم و منحنی، بالا و پایین رفتن از شیب‌ها و پله‌ها، حرکت بر روی سطوح ناهموار، و در دست گرفتن اشیا است.

این ربات همچنین قادر به برقراری ارتباط با افراد به لطف داشتن ماژول‌های بینایی، شناسایی صدا (به زبان پارسی) و حرف زدن است و در آن نیز نرم‌افزار سفارشی توسعه یافته توسط سیستم اجرایی ربات اجرا می‌شود. سورنا قادر به نظارت بر سنسورهای آنبرد خود، شناسایی اشیا/صورت‌ها، و تقلید از حرکات انسان‌ها است.

بر اساس اعلام دانشگاه تهران، سورنا III چهار سال تحت با فعالیت بیش از 70 نفر از شش موسسه‌ی مختلف ایرانی تحت توسعه قرار داشته است. ربات اولیه‌ی سورنا در سال 2008 (آذر ماه سال 1387) ساخته شد.

منبع : gizmag


موضوعات مرتبط: رباتیک ، الکترونیک ، تکنولوژی نو ، ،


تاريخ : یک شنبه 1 آذر 1394برچسب:, | 20:50 | نویسنده : احسان |

اولین تصاویر از مراحل تشکیل یک سیاره

از میان تمامی سیارات فراخورشیدی کشف شده طی دو دهه‌ی گذشته، تمامی آنها به عنوان سیاره‌های قدیمی و از پیش تشکیل شده شناسایی شده‌اند. برخی از آنها دارای بادهای عجیب بوده و برخی نیز به دلیل موقعیت‌شان در منطقه‌ی زیست‌پذیر احتمال وجود حیات را دارند، اما هیچ کدام به عنوان فراسیاره‌ای جدیدا تشکیل شده مشخص نشدند. اکنون دانشمندان رصدخانه‌ی کک چنین سیاره‌ای را در صورت فلکی گاو یا ثور با فاصله‌ی 450 سال نوری از زمین پیدا کرده‌اند که در ابتدای حیات خود می‌باشد.

این سیاره حول ستاره‌ای با نام LkCa 15 می‌چرخد و توسط فضانوردان آدام کاروس و مایکل ایرلند با استفاده از تلسکوپ Keck II کشف شد. ستاره‌ی این فراسیاره که LkCa 15b نامیده شده در منظومه‌ی خود با دو سیاره‌ی دیگر همراه است (که LkCa 15c و LkCa 15d نامیده شده‌اند) دارای یک دیسک غیرمعمول با غبار در درون آن است. این مساله موجب شد اخترشناسان به این جمع‌بندی برسند که یک سیاره در درون این دیسک شکل گرفته است.

یکی از اعضای گروه، استفانی سالوم، می‌گوید: "مشاهدات جدید ما از این دیدگاه حمایت می‌کنند. ما اکنون قادر به تصور اشیای نزدیک به این ستاره هستیم. و دلیل این امر هم آن است که اخترشناسان دانشگاه آریزونا ابزارها و تکنیک‌هایی را برای ساده‌سازی مشاهدات ایجاد کرده‌اند."

ابزار فوق شامل تلسکوپ دوچشمی بزرگ یا LBT – بزرگ‌ترین تلسکوپ جهان – و تلسکوپ Magellan آریزونا و سیستم بینایی تطبیقی آن است. این ابزار با تجهیز به وسایل پیشرغته برای تقویت و وضوح تصاویر راه دور، نتایج بسیار خوبی را در پی داشته‌اند.

پرفسور پیتر تاتهیل، گفته است: "برای اولین بار می‌باشد که ما موفق به تصویرسازی یک سیاره که قطعا در مرحله‌ی تشکیل قرار دارد، شده‌ایم." کشف جدید می‌تواند اطلاعات اخترشناسان در مورد اینکه چگونه چند تریلیون ذرات کوچک گردوغبار قادر به شکل دادن یک سیاره بزرگ هستند را افرایش دهد.

نتایج این تحقیقات اخیرا درژورنال Nature منتشر شده است.

منبع : gizmag




تاريخ : یک شنبه 1 آذر 1394برچسب:, | 20:47 | نویسنده : احسان |

افزودن پوشش حرارتی جدید به کپسول فضایی Orion ناسا

هنگامی که کپسول فضایی Orion ناسا پرواز بعدی بدون سرنشین خود را اجرا کند، به دلیل پوشش حرارتی جدید خود کمی درخشان‌تر است. پوشش جدید و یگ پوشش گرمایی بهبودیافته از این سفینه فضایی در برابر شدت گرما و سرمایی که Orion در طول سفر خود با آن مواجه می‌شود و همچنین در برابر گرمای بازگشت به زمین نیز محافظت می‌کند.

ماموریت بعدی Orion یعنی Exploration Mission-1 یا EM-1 برای اواخر سال 2018 برنامه‌ریزی شده است. پس از پرتاب از روی راکت سیستم پرتاب فضایی، Orion سه هفته را در یک ماموریت در اطراف ماه می‌گذراند و سپس با سرعت بیشتر از پرواز آزمایشی اول گذشته در دسامبر 2014 به زمین بازمی‌گردد که در آن زمان این کپسول به سرعت 9100 متر/ثانیه و درجه حرارت 4000 فاراد رسیده بود. در طول ماموریت EM-1، سفینه‌ی فضایی Orion با سرعت 11000 متر/ثانیه به جو زمین برخورد کرده و درجه حرارت بیشتری را تولید می‌کند.

بنا به اعلام این آژانس، پوشش جدید نقره‌ای نه تنها از کسپول در طول بازگشت مجدد به زمین محافظت کرده، بلکه از آن در برابر انواع مختلف گرما و سرما که Orion در طول ماموریت خود با آنها مواجه می‌شود، نیز حفاظت می‌کند. ناسا اعلام کرده پوشش کنترل حرارتی متالیک و نقره‌ای متصل به ماژول خدمه‌ است. هدف آن، نگه داشتن درجه حرارت پوسته‌ی کپسول بین منفی 150 و 550 درجه فاراد است.

در کنار پوشش جدید، ناسا پوسته‌ی گرمایی اصلی این کپسول را نیز ارتقا داده است. بر اساس تجربیات کسب شده از اولین پرواز Orion، پوسته‌ی جدید دارای ساختار پشتیبانی سبک‌تر ساخته شده از تیتانیوم و فیبرکربن است. از دیگر پیشرفت‌های صورت گرفته، استفاده از فرایند ساخت جدیدی است که با هدف کاهش نیروی انسانی برای ساخت پوسته‌ی گرمایی بکار گرفته شده است. به جای ساخت پوسته‌ی پلاستیکی در یک لایه‌ی خارجی یکپارچه، این بخش به حدود 180 بلاک سلولی تقسیم شده که می‌توانند به صورت همزمان ایجاد شوند.

ناسا اعلام کرده لاکهید مارتین مسئول تکمیل نسخه‌ی تست این پوسته بوده و پوسته‌ی پرواز EM-1 هم اکنون در مرحله‌ی ساخت قرار دارد.

 

منبع : gizmag

موضوعات مرتبط: تکنولوژی نو ، ،


تاريخ : یک شنبه 1 آذر 1394برچسب:, | 20:44 | نویسنده : احسان |

تغییر زاویه‌ی دید ساعت‌های هوشمند با دستبند Shift

یکی از دلایل کلیدی خرید یک اسمارت‌واچ، استفاده از آن به عنوان یک گجت ردیابی سلامتی می‌باشد. از اپل واچ گرفته تا موتو 360، ساعت‌های هوشمند با ویژگی‌های جالبی همراه شده که برای کمک به آموزش و نظارت بر سطح سلامتی افراد طراحی شده‌اند. فقط یک مشکل وجود دارد: مچ دست لزوما بهترین محل برای بستن اسمارت‌واچ در حین انجام فعالیت‌های ورزشی نمی‌باشد. Shift، محصولی‌ست که برای حل این مشکل طراحی شده است.

Shift درواقع یک نوار مچی است که برای انتقال ساعت هوشمند شما به موقعیتی قابل درک‌تر در حین عملیات ورزشی طراحی شده است. Shift که از ترکیب لاستیک سیلیکون و روی ساخته شده، با تناسب با بدن کاربر عمل می‌کند. به دلیل وجود لولای فنری، می‌توان به سادگی بند ساعت را برگرداند.

Shift با ساعت‌های هوشمند و گجت‌های ردیابی سلامت زیادی تناسب دارد، ازجمله Apple Watch، Moto 360، Gear S2 Classic، Pebble Time، Garmin Forerunner و سایر موارد. در صورت خوب پیش رفتن برنامه‌ها و تامین بودجه‌ی لازم در کمپین حمایتی کیک استارتر، Shift در مارس سال 2016 وارد بازارها خواهد شد.

منبع : gizmag


موضوعات مرتبط: تکنولوژی نو ، ،


تاريخ : جمعه 29 آبان 1394برچسب:, | 15:39 | نویسنده : احسان |

ارسال ربات‌های انسان‌نمای ناسا به دانشگاه

طی نیم دهه‌ی گذشته به خوبی درک شد که فرستادن فضانوردان به محیط سخت و نامطلوب فضا هم خطرناک و هم گران قیمت است. در راستای یافتن شیوه‌ای برای کاستن از این خطر و هزینه، ناسا دو ربات انسان‌نمای آزمایشی را به مدرسه فرستاده است! درواقع این آژانس فضایی دو ربات R5 Valkyrie را به گروه‌های دانشگاهی در MIT و دانشگاه شمال شرقی برای تحقیقات و توسعه‌ی پیشرفته از فضانوردان رباتیک ارسال کرده است.

ناسا این دو دانشگاه را از رقابت میان گروه‌های دانشگاهی شرکت کننده در رقابت‌های رباتیک 2015 دارپا (DRC) انتخاب کرده است. هر کدام از این دو گروه یک ربات R5 را دریافت نمودند.

ربات انسان‌نمای R5 با ارتفاع 1.9 سانتیمتر و وزن 125 کیلوگرم، یک ربات شگفت‌انگیز است که توسط مرکز فضایی جانسن ناسا و دانشگاه‌ تگزاس و Texas A&M ساخته شده است. این ربات دارای بسته‌ی قدرت داخلی، یک مجموعه سنسور و دوربین، و اندام جداشدنی است. این ربات درواقع برای حوادث زمینی طراحی شده و در رقابت‌های رباتیک دارپا 2013 نیز حضور داشت که البته نتایج ضعیف‌تر از حد انتظار را از خود نشان داده و در انتهای رده‌بندی قرار گرفت. اکنون این ربات به میدان بازگشته تا هدف نهایی کمک به توسعه‌ی ربات‌های فضانورد را به مرحله‌ی عمل برساند.

علاوه بر ربات‌ها، هر گروه سالانه و به مدت دو سال 250 هزار دلار بودجه را از هیئت ماموریت‌های تکنولوژیکی فضایی (STMD) دریافت می‌نمایند تا به روند تحقیق و توسعه‌ی آنها سرعت داده شود. علاوه بر این، گروه‌ها از حمایت فنی مجازی و واقعی ناسا نیز برخوردارند.

این ربات‌ها بخشی از چالش رباتیک فضایی آینده‌ی ناسا خواهند بود. این چالش‌ها که شامل رقابت‌های مجازی برای شبیه‌سازهای رباتیک و رقابت‌های فیزیکی برای دو ربات ارتقایافته‌ی R5 هستند، با هدف ایجاد نرم‌افزار بهتر برای تولید ربات‌های فضایی انسان‌نمای بهتر اجرا خواهند شد.

 

منبع : gizmag

موضوعات مرتبط: رباتیک ، ،


تاريخ : جمعه 29 آبان 1394برچسب:, | 15:33 | نویسنده : احسان |

رباتی برای پاکسازی آب‌های کثیف با توانایی تولید انرژی از خوردن میکروب‌ها

با الهام از حشرات قایق‌ران، گروهی از دانشمندان دانشگاه بریستول Row-bot را طراحی کردند، یک نمونه‌ی آزمایشی از ربات که می‌تواند با ورود به دریاچه‌ها و مخازن آب کثیف، میکروب‌ها را بخورد. سپس از این تغذیه برای تامین انرژی لازم خود استفاده می‌نماید.

Row-bot متشکل از دو بخش اصلی است: مکانیزم پیشرانه برای حرکت ربات به اطراف که از پدالی با قدرت یک موتور دی‌سی کوچک 0.75 وات استفاده می‌کند، و شکم مصنوعی ربات که در آن سلول سوخت میکروبی (MFC) جریان الکتریکی موتور را تامین می‌نماید.

کل سیستم با بلعیدن آب توسط ربات آغاز به کار می‌کند و MFC از باکتری‌های درون آن انرژی الکتریسیته را تولید کرده و این انرژی امکان راه‌اندازی پدال را می‌دهد. سپس این حرکت به Row-bot اجازه‌ی به درون کشیدن آب کثیف بیشتری را داده و این فرایند بارها تکرار می‌شود.

حشرات قایق‌رانی که Row-bot از آنها الهام گرفته شده، دارای پاهای پوشیده شده با مو هستند تا از شدت کشش سطحی در حین راه رفتن آنها بر روی آب کاسته شود. به همین ترتیب طراحی پدال‌های Row-bot برای افزایش بهره‌وری تغییر کرده است. هر پدال که از ساختار کامپوزیت چاپ سه‌بعدی به همراه فریم محکم پشتیبانی شونده توسط یک غشای الاستیک ساخته شده، به منظور افزایش سطح پدال در طول مرحله‌ی قدرت، انبساط می‌یابد. این غشا دارای لولایی است که زاویه‌ی حمله بر روی بخشی از پدال که زیر آب می‌ماند، را تغییر می‌دهد تا از سطح رویی و درنتیحه کشش آن کاهش یابد. MFC بکار رفته در Row-bot شبیه به یک سلول سوخت معمولی است، به جز اینکه به جای استفاده از سوخت‌های معمولی این سلول از باکتری‌ها برای تولید جریان الکتریکی استفاده می‌کند.

پژوهشگران بر این باورند که این دستگاه می‌تواند در کاربردهای مختلفی مورد استفاده قرار گیرد مانند نظارت از راه دور و بررسی‌های محیطی و عملیات پاکسازی.

نتایج این تحقیقات اخیرا در قالب مقاله‌ای در کنفرانس بین‌المللی سیستم‌ها و ربات‌های هوشمند 2015 IEEE/RSJ در هامبورگ آلمان ارائه شده است.

 

منبع : gizmag

موضوعات مرتبط: رباتیک ، الکترونیک ، تکنولوژی نو ، ،


تاريخ : پنج شنبه 28 آبان 1394برچسب:, | 17:48 | نویسنده : احسان |

تبدیل اسمارت‌فون به یک مانیتور موبایل دیابت با Dario Meter

Dario Meter، یک مانیتور اندازه جیبی متصل به اسمارت‌فون برای افراد دیابتی نوع 1 و 2 می‌باشد. استفاده از این دستگاه ارزان ساده بوده و می‌تواند که ثبت سطح قند خون و سایر وضعیت‌های مهم از طریق یک اپلیکیشن اختصاصی بپردازد، درحالیکه اطلاعات لازم را برای خانواده‌ی بیمار و متخصصان نیز جمع‌آوری می‌کند.

این دستگاه به منظور ساده‌تر کردن زندگ برای افراد دیابتی طراحی شده و به آنها امکان آگاهی راحت از سطح قند خونشان، مصرف انسولین، کالری مصرفی و رژیم را می‌دهد. این دستگاه به طور مستقیم به اسمارت‌فون اندرویدی یا iOS کاربر متصل می‌شود. یک نمونه‌ی خوت بسیار کوچک – فقط 0.3 میکرولیتر – از طریق یک نوک بسیار باریک گرفته می‌شود که ظاهرا بدون درد است. فقط شش ثانیه جهت تکمیل پردازش اندازه‌گیری گلوکز طول می‌کشد و طبق اعلام کمپانی سازنده، نتایج بسیار دقیقی بازگردانده می‌شوند.

این واحد شامل کارتریجی از 25 نوار مصرف‌شدنی است که حاوی مواد واکنش دهنده با گلوکز موجود در خون است و به این وسیله‌ اطلاعات لازم بدست می‌آید. با تمام شدن کارتریج، به سادگی می‌توان آن را خارج کرد و یک نسخه‌ی جدید را جایگزین آن نمود.

این دستگاه همچنین می‌تواند گزارش‌های ساده‌ای در مورد سلامت کاربر ارائه داده و به آنها در درک سطح تغییرشان کمک کند و همچنین قادر به مشاهده‌ی A1C تخمینی نیز است، یک اندازه‌گیری هموگلوبین مورد استفاده برای نمایش سطح متوسط گلوکز در طول دوره‌های طولانی‌تر از زمان.

علاوه بر این، اگر سطح قند خون کاربر به طور خطرناکی پایین باشد، این برنامه می‌تواند به طور خودکار با خانواده یا پزشک وی تماس برقرار کند. تمامی داده‌ها در فضای ابری ذخیره شده و کاربر می‌تواند به خانواده یا دوستان خود اجازه‌ی مشاهده‌ی آنها را با ورود به یک وب پرتال بدهد.

خبر خوب دیگر اینکه Dario Meter بسیار ارزان قیمت بوده و در نسخه‌ی Lite خود یعنی نسخه‌ی مخصوص اندازه‌گیری گلوکز خون 14.95 پوند (23 دلار) و برای بسته‌ی کلی (اندازه‌گیری گلوکز خون و نوارهای تست) با قیمت 24.95 پوند (38 دلار) به فروش می‌رسد. اما اکنون به دلیل ماه جهانی دیابت، می‌توان بسته‌ی کلی آن را با قیمت تنها 9.95 پوند (15 دلار) تهیه کرد.

منبع : gizmag


موضوعات مرتبط: تکنولوژی نو ، ،


تاريخ : چهار شنبه 27 آبان 1394برچسب:, | 16:3 | نویسنده : احسان |
.: تازه های الکترونیک و تکنولوژِی :.

آمارگیر وبلاگ



  • صونا پرواز