تست جدید برای تشخیص مصرف کوکائین از طریق اثرانگشت

گروهی از پژوهشگران دانشگاه سوری در بریتانیا، موفق به توسعه‌ی یک تست جدید و غیرآزاردهنده برای تشخیص مصرف کوکائین در بیماران تنها با بررسی اثرانگشت آنها شده‌اند. برخلاف تست‌های موجود، این روش جدید به تشخیص اینکه آیا بیمار به مصرف دارو یا فقط لمس آن اقدام کرده، می‌پردازد.

تست‌ مواد مخدر از شیوه‌های رایج در زندان‌ها، دادگاه‌ها و سایر مراجع قانونی می‌باشد، اما روش‌های فعلی دارای محدودیت‌هایی هستند و اغلب نیاز به تحلیل‌ها و بررسی‌ از سوی افراد متخصص در آزمایشگاه‌ها دارند. اما شیوه‌ای جدید که البته هنوز برای استفاده‌ی وسیع آماده نیست، می‌تواند به شدت کارها را ساده‌تر کند. در این شیوه‌ی بهداشتی و غیرآزاردهنده که احتمال خطای کمی نیز دارد و همچنین قابل جعل نیست، اطلاعات از روی اثرانگشت فرد بدست می‌آید.

این شیوه از طیف‌سنجی جرمی برای تحلیل اثرهای انگشت بیمار و جستجو به دنبال نشانه‌های متیل‌اگونین (methylecgonine) و بنزوئیل اگونین (benzoylecgonine)، که در اثر مصرف مواد مخدر در بدن به جای می مانند، استفاده می‌کند. برای یافتن این نشانه‌ها در اثرانگشت، یک باریکه از نوعی حلال بر روی فیلم اثرانگشت ریخته می‌شود – شیوه‌ای که با عنوان یونیزاسیون الکتروافشانی دفعی یا DESI معروف است. از این شیوه در گذشته نیز در کارهای دادگاهی استفاده شده، اما برای اولین بار است که جهت تست مصرف مواد مخدر از آن استفاده می‌شود.

طبق نظر گروه توسعه دهنده، این شیوه می‌تواند طی ده سال آینده برای تست مصرف مواد مخدر در تمامی مراجع قانونی مورد استفاده قرار گیرد. این پژوهش با همکاری گروه‌های علمی دانشگاه سوری (بریتانیا)، آزمایشگاه ملی فیزیک (بریتانیا)، کینگزکالج لندن، دانشگاه شیفیلد هالام (بریتانیا) و موسسه‌ی پزشکی قانونی هلند انجام گرفته است. مقاله‌ای از یافته‌های این پژوهش در ژورنال Analyst منتشر شد.

 

منبع : gizma

 


موضوعات مرتبط: تکنولوژی نو ، ،


تاريخ : دو شنبه 28 ارديبهشت 1394برچسب:, | 13:45 | نویسنده : میثم |

منبع تغذیه (Power Supply) یکی از عناصر حیاتی درکامپیوتراست. فعالیت سایر عناصر به عملکرد منبع تغذیه بستگی دارد. منبع تغذیه تامین کننده جریان الکتریسیته مورد نیاز هر یک از عناصر سخت افزازی است . بدون وجود منبع تغذیه ، کامپیوتر مشابه جعبه ای مملو از فلز و پلاستیک خواهد بود. منبع تغذیه جریان AC ( Alternating Current) را  به جریان  DC ( Direct Current ) تبدیل می کند.

 


موضوعات مرتبط: کامپیوتر ، ،


ادامه مطلب
تاريخ : دو شنبه 28 ارديبهشت 1394برچسب:, | 1:43 | نویسنده : امین |

آماده‌سازی 25 گروه برای شرکت در فینال رقابت‌های رباتیک دارپا 2015

در چهارم و پنجم ماه ژوئن، مسابقات فینال سری رقابت‌های رباتیک دارپا (DRC) در Fairplex در Pomona کالیفرنیا برگزار می‌شود. در این مسابقات که بازدید از آن برای عموم آزاد است، 25 گروه بین‌المللی برای کسب جایزه‌ی 3.5 میلیون دلاری رقابت می‌نمایند. در ادامه نگاهی بر جزئیات این رقابت‌ها داریم.

برگزاری مسابقات رباتیک دارپا با الهام از فاجعه‌ی هسته‌ای Fukushima در پی سونامی 2011 ژاپن، که خرابی‌های به بار آمده مانع از رسیدن امدادگران و کارگران به دریچه‌های گاز و بستن آن‌ها و در نتیجه آسیب دیدن راکتورها بوده است، برگزار می‌شوند. اگرچه در آن حادثه نهایتا ربات‌ها به مکان‌های آسیب دیده وارد شدند، اما دارای عملکرد کندی بوده‌اند.


 

این واقعه دارپا را بر آن داشت تا رقابت‌هایی را برای توسعه‌ی بیشتر ربات‌های نیمه خودکار که قابل فعالیت در مناطق آسیب دیده به جای ابزارها و انسان‌ها باشند، برگزار نماید. در ژوئن 2013، یک رقابت مجازی با حضور 26 گروه با استفاده از ربات‌های شبیه‌سازی آغاز شد. این رقابت‌ در با یک رقابت فیزیکی و حضور 16 تیم با استفاده از ربات‌های واقعی و کابلی برای عبور از روی موانع و انجام وظایفی با استفاده از ابزارها، ادامه پیدا کرد.

رقابت‌ امسال، شاهد حضور 25 گروه خواهد بود. نیمی از این گروه‌ها از ایالات متحده، پنج گروه از ژاپن، سه گروه از کره، دو گروه از آلمان و تک گروه‌هایی از ایتالیا، هنگ‌کنگ و چین می‌باشند. این گروه‌ها برای دریافت درمجموع 3.5 میلیون دلار رقابت می‌نمایند، شامل دو میلیون دلار برای گروه اول، یک میلیون دلار برای گروه دوم و پانصد هزار دلار برای گروه سوم. ربات‌های شرکت کننده می‌توانند از انواع مختلف انسان‌نما، ربات‌های چهارپا و ربات‌های ردیاب باشند اما همه‌ی انواع باید بدون نیاز به منبع انرژی خارجی، پشتیبانی مکانیکی و با قابلیت‌های ارتباطی محدود با کنترلرهای خود، به عملیات بپردازند. دیدگاه اصلی مسابقات DRC 2015، سخت‌تر کردن سطح رقابت‌ها برای ربات‌ها نسبت به گذشته است.

دکتر گیل پرات، مدیر برنامه‌های DRC می‌گوید: "بخش قابل توجه‌ای از ربات‌های شرکت‌کننده در طول رقابت با مشکلات زیادی مواجه خواهند شد. اما ما این پیچیدگی را به عمد به وجود آورده‌ایم. دارپا خطرات زیادی را برای جایزه‌های قابل توجه‌ی خود در نظر گرفته است، از این رو باید انتظار رقابت‌های بسیار سختی را داشت."

 

در طول این مسابقات دو روزه، هر ربات برای هر کدام از هشت رقابت خود یک ساعت زمان دارد، که این هشت وظیفه باید به ترتیب و پس از هم انجام شوند. هر ربات باید به منطقه‌ی حادثه رانده شده، به سمت ساختمان مورد نظر راه یابد، یک در را باز نماید، یک شیرفلکه را بچرخاند، و یک سوراخ در دیوار ایجاد نماید. در این مدت، سطح ارتباطات بسیار پایین خواهد بود از این رو ربات‌ها باید با درجه‌ی بالایی از خودمختاری عمل نمایند.

 

 

 

تفاوت عمده‌ی این رقابت‌ها با رقابت‌های 2013 در آن است که این بار ربات‌ها به هیچ گونه کابل امنیتی متصل نمی‌بشند، از این رو در صورت افتادن بر روی زمین، هر ربات باید خود به تنهایی بلند شده و به مسیر ادامه دهد. در صورتی که ربات افتاده بر زمین قادر به ادامه نباشد، گروه شرکت‌کننده می‌تواند از ربات دیگری برای کمک به ربات اصلی و کسر ده دقیقه از زمان به عنوان جریمه اقدام نماید. تمامی این قابلیت‌ها نیاز به رابط‌ها، سنسورها و نرم‌افزار پیشرفته دارند. علاوه بر این، ربات‌ها باید از باتری‌های پیشرفته‌ای استفاده کنند.

دارپا از عموم مردم برای تماشای این رقابت‌ها و دیدن تفاوت میان ربات‌های داستان‌های علمی-تخیلی و ربات‌های واقعی دعوت به عمل آورده است. قطعا با شروع این رقابت‌ها خبرهای بیشتری را منتشر خواهیم کرد.

 

منبع : gizmag


موضوعات مرتبط: رباتیک ، الکترونیک ، ،


تاريخ : یک شنبه 27 ارديبهشت 1394برچسب:رباتیک, | 20:20 | نویسنده : احسان |

خودروی Dodge Viper ACR با ارائه‌ی قدرت بالای یک موتور ده سیلندر

مجموعه‌ی Dodge با انتشار مدل آینده‌ی Viper ACR که ترکیبی از مدل استاندارد و قدرتمند Viper و کیت آئرودینامیک مسابقه‌ای می‌باشد، خواهان خودنمایی در پیست‌های مسابقه است.

این کمپانی در راستای تبدیل مدل استاندارد Viper به مدل متمایزتر ACR، فضای درونی خودرو را تغییر داده، و آن را به تجهیزات سبک‌وزن‌تر با سه اسپیکر استریو و برداشتن تنظیمات الکتریکی به منظور ارائه‌ی سیستم دستی ساده‌تر، مجهز کرده است. آلکانترا در خودروی جدید جایگزین بخش‌های چرمی درون کابین شده و کف خودرو نیز با پوشش سبک وزنی پوشانده شده است.

طبق اعلام کمپانی طراح، کیت آئرودینامیک این خودرو که پیش از این در نمایشگاه SEMA رونمایی شد، حدود یک تن نیروی داون‌فاورس را در اوج سرعت 285 کیلومتر/ساعت تولید می‌نماید. درحالیکه بارزترین ویژگی بسته‌ی آئرودینامیکی ACR، سپر عقب 1.87 متر عریض‌تر است، اما می‌توان ویژگی‌های کم اهمیت‌تری را هم در طراحی این خودرو دید که موجب جذابیت کلی آن می‌شوند، مانند صفحات جانبی کوچک و اسپلیتر جلوی قابل برداشتن.

Dodge همچنین دیفیوزر فیبرکربنی این خودرو را نیز گسترش داده، از این رو این بخش اکنون از جلوی محور عقب آغاز می‌شود و کاربران می‌توانند پیکربندی مورد علاقه‌ی خود را در این بخش انتخاب کنند. در این بسته‌ی آئرودینامیکی، همچنین مجموعه‌ی جدید ضربه‌گیرهای Bilstein دیده می‌شود که ساختار آلومینیومی آنها به کاهش وزن ACR نیز کمک کرده است.

چنین خودروی قدرتمندی قطعا نیاز به ترمزهای قوی دارد، از این رو Dodge خودروی جدید خود را با ترمزهای برمبوی کربن سرامیک 390 میلی‌متری در جلو و 360 میلی‌متر در پشت مجهز کرده که به ترتیب دارای کالیپرهای شش و چهار پیستون هستند. این ترمزهای بزرگ‌تر با تایرهای عقب 11 اینچی و تایرهای جلوی 295/25 پشتیبانی می‌شوند.

قدرت ACR جدید از همان موتور ده سیلندر 8.4 لیتر مدل Viper تامین می‌شود که قادر به تولید توان 645 اسب‌بخار و گشتاور 813 نیوتن‌متر است.

قیمت خودروی Dodge Viper ACR از 117895 دلار آغاز شده و ارائه‌ی آن از سه ماهه‌ی سوم سال شروع می‌شود.

 


موضوعات مرتبط: تکنولوژی نو ، خودرو ، ،


تاريخ : یک شنبه 27 ارديبهشت 1394برچسب:, | 15:9 | نویسنده : میثم |

دیودهای ارگانیک ساطع کننده نور (Organic Light Emitting Diodes – OLED)، قطعاتی الکترونیکی هستند که در نمایشگرها، مصرف برق و تولید گرما را به شدتکاهش و کیفیت تصاویر را افزایش می دهند.

 

OLED نیز، همانند LED یک نیمه رسانای جامد است، که ۱۰۰ تا ۵۰۰ نانومتر قطر دارد، و دارای دو یا سه لایه از جنس مولکول های ارگانیک است.

OLED از لایه های زیر تشکیل می شود:

  • لایه محافظ
  • آند – ترمینال منفی گسیل الکترون
  • لایه ارگانیک – این لایه از دو لایه رسانا و گسیل کننده تشکیل شده است.
  • کاتد – ترمینال مثبت گسیل الکترون

OLED نیز مانند LED نور را تحت روندی به نام الکتروفسفرواسنس، گسیل می کند.

این روند را می توان به صورت زیر توصیف کرد:

  • ابتدا منبع برق اختلاف پتانسیلی در مدار OLED ایجاد می کند
  • جریان از کاتد به آند در لایه های ارگانیک شارژ می کند
  • کاتد الکترون ها را به لایه گسیل کننده می دهد
  • آند الکترون هایی به لایه رسانا می رسد را خارج می کند
  • در مرز بین لایه رسانا و گسیل کننده، الکترون ها در فضاهایی که فاقد الکترون است قرار می گیرد.
  • رنگ نور نیز با توجه به جنس لایه های ارگانیک تعیین می شود

فناوری LCD هنوز هم انتخاب اول خریداران نمایشگرهای منازل است. با دانستن مزایا و معایب هر کدام از فناوری های OLED یا LCD، می توان تصمیم درستی در خرید گرفت.

  • لایه های پلاستیکی OLED، بسیار سبک و نازک هستند که همین امر در تعیین ضخامت و وزن نمایشگر اهمیت دارد.
  • لایه پلاستیگی OLED، قابلیت خم شدن دارند ولی لایه های شیشه ای LED یا LCD بسیار شکننده می باشند.
  • همین لایه های شیشه ای LCD می توانند نور زیادی از نمایشگر را از بین ببرند. به همین دلیل نیز OLED نور شفاف تر و بیشتر نسبت به LCD و LED دارد.
  • نمایشگرهای LCD برای نمایش سلول های نور ایجاد شده، نیاز به نوردهی از پشت (Back lighting) دارند. ولی همان طور که گفته شد، لایه های OLED خود تولید کننده نور هستند. همین امر باعث کاهش مصرف برق می شود و OLED را به نمایشگری مناسب برای استفاده در دستگاه های همراه تبدیل می کند.
  • زاویه دید OLED تا بیش از ۱۷۰ درجه است، که در این زمینه، مزیت بزرگی نسبت به LCD دارد.
  • هزینه تولید OLED در حال حاضر نسبت به LCD بسیار بالا است.


موضوعات مرتبط: الکترونیک ، تکنولوژی نو ، ،


تاريخ : یک شنبه 27 ارديبهشت 1394برچسب:, | 12:29 | نویسنده : امین |

خودروی الکتریکی EOscc2 با قابلیت رانندگی از پهلو و کوتاه‌تر کردن ارتفاع خود

Pivo 2 نیسان و وسیله نقلیه‌ی رباتیکی ماژولار ناسا، هر دو از نمونه‌های خاصی هستند که قادر به چرخاندن نود درجه‌ای هر چهار چرخ خود به منظور راندن جانبی هستند، ویژگی که حداقل می‌تواند پارک موازی را ساده‌تر کند. ظاهرا اکنون طرح جدیدی هم به این مجموعه اضافه شده است و شاهد ظهور خودروی الکتریکی هوشمند EO یا EOscc2 هستیم.

EOscc2 ساخته شده توسط بخش هوش مصنوعی مرکز تحقیقات آلمان، به عنوان یک میکروخودروی فوق منعطف برای شهرهای بزرگ، طراحی شده است. قدرت این وسیله نقلیه از یک بسته‌ی باتری لیتیوم-فسفات آهن 54 ولتی تامین می‌شود که چهار موتور 4 کیلوواتی این خودرو را به حرکت درمی‌آورد.

این خودرو همچنین به دوربین‌های جلو و عقب، سنسورهای پتانسیومتر، یک سیستم لیدار (LiDAR)، و شش دوربین سه‌بعدی مجهز شده است. این مجموعه سنسورها با کنترل یک کامپیوتر آنبرد، امکان پارک خودکار و سایر توابع کمکی رانندگی را به خودرو می‌بخشند. گروه سازنده بر این امیدند که با ارتقای بیشتر بتوانند خودرو را قادر به رانندگی کاملا خودکار و توانایی طی سفرهای جاده‌ای طولانی‌تر کنند.

چرخ‌های EOscc2 می‌توانند کاملا از پهلو بچرخند. این بدان معنی‌ست که خودرو به راحتی در مکان‌های پارک شلوغ حرکت کرده و البته این راحتی با در نظر گرفتن این مساله که کابین خودرو نیز در حین حرکت در مکان‌های شلوغ به نوعی خم می‌شود و به طور کلی خودرو را یک متر کوتاهتر می‌کند، نیز بیشتر خواهد شد. البته هنوز جزئیاتی از احتمال ساخت نسخه‌ی تجاری EOscc2 منتشر نشده است.

 

 


موضوعات مرتبط: الکترونیک ، تکنولوژی نو ، ،


تاريخ : یک شنبه 27 ارديبهشت 1394برچسب:, | 12:3 | نویسنده : میثم |

شرح جزئیاتی از چگونگی اتصال موتور Ferrari V8 فراری به یک وسیله نقلیه چهارچرخ فرانسوی

در هفته ای که با کاهش اندازه هونداس 660 سی سی و کاترهام 80 اسب بخار همراه بود، فرانسه نیز با وسیله چهارچرخ خود که ترکیبی از موتورسیکلت و خودرو می باشد و از موتور سه لیتری فراری استفاده می کند، در این عمل شرکت کرده است. این وسیله که توسط کمپانی فرانسوی Lazareth ساخته شده، نسخه مت (Matt Edition) نامیده می شود و نسخه ای پرخطرتر از V8F است.

اکنون می خواهیم به قدرت و وزن این وسیله نقلیه اشاره کنیم. یک موتور سه لیتری هشت سیلندر 250 اسب بخار فراری به همراه جعبه دنده ای از BMW M3 در این خودرو وجود دارد و وزن این چهارچرخ را به 650 کیلوگرم رسانده است.

تعویض‌ کننده‌ ها از طریق دکمه های فرمان کار می کنند اما در این بخش ترفندی الکتریکی موجود است. موتور از سیستم احتراق دو موتور بزرگ استفاده می کند و توان کلی توسط یک سیستم کاملا قابل تنظیم Sybelle مدیریت می شود.

اگرچه این وسیله همانند یک سه چرخ به نظر می رسد، در واقع جفتی چرخ Momo در پشت آن وجود دارند که هر کدام دارای تایرهای 18 اینچ 315 بخش هستند (چرخ های جلو دارای 285 بخش می باشند). آن ها مجموعه ای از کالیپرهای برمبو و دیسک های 324 میلی متری را نیز در خود دارند.

Lazareth در مورد میزان سرعت Matt Edition چیزی اعلام نکرده است اما اطلاعاتی را درباره ی هزینه آن در اختیار مطبوعات قرار داد. این خودرو به ارزش 154,800 یورو یا معادل قیمت دو GT-R نیسان قیمت گذاری شده است.

 

منبع : topgear


موضوعات مرتبط: تکنولوژی نو ، خودرو ، ،


تاريخ : شنبه 26 ارديبهشت 1394برچسب:, | 21:16 | نویسنده : احسان |
.: تازه های الکترونیک و تکنولوژِی :.

آمارگیر وبلاگ



  • صونا پرواز