ساخت آزمایشگاهی در یک تکه کاغذ به رهبری دانشمند ایرانی

فناوری‌‌‌های تشخیصی روز به روز در حال توسعه در جهت ارزان‌تر کردن هر چه بیشتر آزمایش‌‌‌های پزشکی است تا به کمک آن‌‌‌ها افراد بتوانند بی نیاز از تخصص یا تجربه‌‌‌ای خاص در زمینه‌‌‌ی پزشکی، بیماری خود را تشخیص دهند.البته پیش از این نیز این فناوری‌‌‌ها در زمینه‌‌‌ی آزمون دی‌ان‌‌‌ای یا شناسایی ویروس‌‌‌ها پیشرفت‌‌‌های بسیاری کرده بود، اما این بار پژوهشگران در دانشگاه رود آیلند آمریکا سامانه‌‌‌ای را توسعه داده‌اند که بر پایه‌‌‌ بسترهای کاغذی توسعه داده شده و به گفته‌‌‌ی آن‌‌‌ها قادر است طیف وسیعی از بیماری را شناسایی کند

البته حسگرهای کاغذی هم اکنون نیز در برخی زمینه‌‌‌ها همچون تشخیص بارداری در بازار وجود دارند. در این نوارهای تشخیصی مایع نمونه از درون کانال‌‌‌های تعبیه شده درون کاغذ عبور کرده و با مواد فعالی که درون کاغذ قرار داده شده واکنش داده و سپس باعث تغییر رنگ آن‌‌‌ها می‌‌شود. برای انجام آزمون‌‌‌های پیشرفته‌تر با درجه‌‌‌ی پیچیدگی بالاتر البته ضروری است که بتوان مواد واکنش‌گر بیشتری را در زمان مشخص فعال کرد تا تشخیص امکان پذیر شود.

فناوری جدیدی که هم‌اکنون دانشمندان برپایه کاغذ توسعه داده‌اند کار خود را از سال 2011 آغاز کرده و عملکرد آن جهت انجام آزمون خون سریع است. این ابزار هم اکنون پس از توسعه بیشتر مجهز به یک میکروپمپ جهت کنترل دقیق جریان شده و البته اندازه‌‌‌ی آن نیز کاهش پیدا کرده است.

به گفته‌‌‌ی دکتر محمد فقری مایع نمونه جریان مواد واکنشگر را در زمان و ترتیب مشخص فعال می‌‌سازد که این به همراه یک خوانشگر رنگی که می‌‌تواند تلفن هوشمند شما باشد نتایج نهایی را با دقت بالایی به شما نمایش می‌‌دهد. این روش می‌‌تواند به سادگی دقتی در حد آزمون‌‌‌های آزمایشگاهی را به شما ارائه دهد.

 

rhode-island-university-paper-based-mini-lab-5

 

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌‌‌های این آزمایشگاه کوچک معماری خاص آن است، به صورتی که لایه‌‌‌های مختلف کاغذ به وسیله‌‌‌ی واکس در یک ساختار سه بعدی شامل کانال‌‌‌ها و شیرهای جریان مایع کنار هم قرار گرفته‌اند. با این روش نمونه مورد آزمایش می‌‌تواند مواد واکنشگر مختلفی را در زمان مناسب جهت تشخیص بیماری فعال کند آن هم بی نیاز از هر گونه نیروی مکانیکی، الکتریکی یا مغناطیسی خارجی.

به کمک بستری که در این فناوری توسعه داده شده، پژوهشگران توانستند با استفاده از زیست شناسه‌‌‌هایی که پیش از این شناسایی شده بود یکی از بیماری‌‌‌های خطرناک را که حتی منجر به مرگ بیمار می‌‌شد نیز شناسایی کنند.

 

در خصوص کاربردهای این فناوری، پژوهشگران گستره‌‌‌ی وسیعی را در آینده‌‌‌ای نزدیک نوید می‌‌دهند. این فناوری می‌‌تواند برای آزمون تشخیص بیماری‌‌‌های بسیاری از بیماری لایم گرفته تا ایدز، ایبولا، مالاریا و بسیاری دیگر به کار رود. از این روش می‌‌توان همچنین در تشخیص آلودگی‌‌‌های محیطی یا تهدیدهای شیمیایی در مورد بیماری‌‌‌های دام نیز بهره برد.

در حقیقت به کمک این روش تنها کافی است زیست شناسه‌‌‌ی خاص یک بیماری شناسایی شود تا با استفاده از این روش بتوان حسگر تشخیصی مناسب آن را نیز تولید کرد. پروفسور فقری هم اکنون این فناوری را در قالب شرکتی به نام Labonachip LLC به مرحله‌‌‌ی توسعه جهت تجاری سازی رسانده است.

 

به امید روزی که چنین شرکت‌‌‌هایی در کشور عزیزمان ایران نیز ظهور پیدا کنند تا ضمن بهره گیری از نیروهای متخصص و جوان کشور زمینه‌‌‌ی ارتقای سطح سلامت جامعه نیز فراهم شود

 


موضوعات مرتبط: تکنولوژی نو ، ،


تاريخ : پنج شنبه 14 خرداد 1394برچسب:, | 19:31 | نویسنده : میثم |

طرح پاکسازی اقیانوس سال آینده به واقعیت تبدیل می‌شود

طرحی که به منظور برداشتن زباله‌های پلاستیکی از سطح اقیانوس‌ها مطرح شده بود، سال آینده به واقعیت تبدیل می‌شود. انتظار می‌رود پیاده‌سازی سیستم پاکسازی اقیانوس Boyan's Slat در سه‌ ماهه‌ی دوم سال 2016 در آب‌های میان ژاپن و کره‌ی جنوبی آغاز شود. این سیستم، بزرگ‌ترین ساختار شناوری خواهد بود که تا به حال بر روی اقیانوس‌ها پیاده‌سازی شده است.

نحوه‌ی عمل این سیستم بدین صورت است که از حلقه‌های شناور زیاد برای جمع‌آوری تکه‌ها و قطعات پلاستیکی شناور در اقیانوس‌ها استفاده شود. جریان‌های دریایی به کشیدن شده ضایعات پلاستیکی به درون حلقه‌های این سیستم کمک می‌کنند.

این سیستم در سواحل جزیره‌ی تسوشیما (Tsushima) در تنگه‌ی کره اجرا خواهد شد. طبق گزارش‌ها سالانه حدود یک مترمکعب آلودگی به ازای هر نفر در تسوشیما تولید می‌شود و این مشکل دولت ژاپن را در پی یافتن راه‌حل‌هایی واداشت.

 

منبع : gizmag


موضوعات مرتبط: تکنولوژی نو ، ،


تاريخ : پنج شنبه 14 خرداد 1394برچسب:, | 16:8 | نویسنده : احسان |

ربات ATRIAS با قابلیت حرکت کورکورانه و عبور از موانع بلند

با نزدیک شدن به زمان آغاز مسابقات رباتیک دارپا در پایان هفته، این رقابت داغ‌تر شده است. پس از انتشار خبرهایی از ربات چیتای MIT، اکنون نوبت به خودنمایی ربات دوپای ATRIAS دانشگاه ایالت اورگن رسیده است. گروه پشت این ربات شترمرغ مانند، تازه‌ترین استعداد خود را نشان داده، توانایی راه رفتن بدون بینایی بر روی موانع بلند در مسیر.

پروژه‌ی ATRIAS که محصول آزمایشگاه رباتیک دینامیک دانشگاه ایالت اوریگن است، بر روی علم حرکت و دویدن تحقیق کرده و دارای هدف ساخت یک ربات است که بتواند زمین‌های ناهموار را بدون واژگون شدن طی کند.

اکنون این گروه توانسته‌اند به ربات خود قابلیت پرش بر روی یک پلتفرم بلند 15 سانتی‌متری را ببخشند. برخلاف ربات چیتای MIT که مجهز به سیستم LIDAR برای شناسایی موانع پیش از این پرش از روی آنهاست، ATRIAS تنها به برداشتن گام‌های بلند اقدام می‌کند.

ربات ATRIAS در مسابقات رباتیک دارپا که از جمعه آغاز می‌شود، شرکت دارد. با شروع این مسابقات اطلاعات و خبرهای بیشتری را در اختیارتان قرار خواهیم داد.

 

منبع : gizmag


موضوعات مرتبط: رباتیک ، تکنولوژی نو ، ،


تاريخ : سه شنبه 12 خرداد 1394برچسب:, | 19:3 | نویسنده : احسان |

سگ بزرگ :در شرکت بوستون دینامیک یک ربات چهارپای غژ غژ کنان تولید شد که big-dog نام گرفت . این ربات به عنوان یک باربر در خدمت ارتش ساخته شد . بودجه این پروژه توسط دارپا (آژانس پروژه های تحقیقاتی پیشرفته دفاعی) تامین شد ، زیرمجموعه ای از وزارت دفاع ایالات متحده که وظیفه توسعه تکنولوژی های جدید رابرای ارتش به عهده دارد . big-dog می تواند روی چهار پای خود خیلی متعادل گام بردارد و به عنوان یک وسیله نقلیه زمخت سربازان را در همه جا همراهی کند . این ربات می تواند تا 150 کیلوگرم محموله را حمل کند و نیز سرعت خود را تا حداکثر 6.4 کیلومتر در ساعت حفظ کند

ربات سگ باربر


موضوعات مرتبط: رباتیک ، ،


تاريخ : یک شنبه 10 خرداد 1394برچسب:, | 14:11 | نویسنده : میثم |

ربات آزمایشگاه تحقیقات نیروی دریایی امریکا ، یک ماشین انسان نما با شاید کمی از ویژگی های ظاهری خزندگان . اکتاویا یک ربات آتش نشان است که برای کمک به مهندسان به منظور تست تکنولوژی های جدید طراحی شده است تا دستیار نیروهای ناوگان دریایی ایالات متحده باشداکتاویا طراحی شده تا با انسان در تعامل باشد و مهندسان تلاش می کنند تا راه هایی پیدا کنند که ربات انسان ها را تشخیص داده و دنبال کند ، بفهمد آن ها چه می گویند و حرکاتشان را تشخیص دهد . سرانجام دانشمندان امیدوارند اکتاویا بتواند شانه به شانه انسان ها به عنوان یک هم تیمی کار کند البته با قابلیت های تشخیص بصری و گفتاری پیچیده !

ربات آتش نشان octavia


موضوعات مرتبط: رباتیک ، ،


تاريخ : یک شنبه 10 خرداد 1394برچسب:, | 14:5 | نویسنده : میثم |

 آرکاس میوزیک بینی یک سیستم پخش موسیقی بی سیم مجهز به دو اسپیکر بلوتوث است که در داخل کلاه کار گذاشته شده اند. از این رو، کاربر نه تنها در زمستان از سرما محافظت می شود بلکه به موسیقی مورد علاقه خود نیز گوش می دهد. کنترل های پخش موسیقی و همچنین یک میکروفون برای برقراری تماس در کنار کلاه قرار دارند. عرضه این محصول برای ماه اکتبر برنامه ریزی شده است.

اخبار,اخبار تکنولوژی,گجت های عجیب ایفا 2014

منبع:اخبار تکنولوژی - عصرایران


موضوعات مرتبط: رباتیک ، تکنولوژی نو ، ،


تاريخ : پنج شنبه 7 خرداد 1394برچسب:, | 14:25 | نویسنده : میثم |

 این دستگاه غیر معمول و پیچیده کاربردی دو منظوره دارد. نخست، از آن می توان به عنوان یک دوربین کیفیت بالا با لنز واید 135 درجه برای نظارت بر خانه، شناسایی صدا و حرکت، و ارسال نوتیفیکیشن در زمان بروز یک رویداد استفاده کرد. دوم، ویتینگز هوم قادر به نظارت بر کیفیت هوا و بررسی آن برای شناسایی مواد شیمیایی آلی فرار مانند تمیز کننده ها است. بدنه جذاب این محصول از چوب ساخته شده و قیمت 219 دلاری را یدک می کشد.

اخبار,اخبار تکنولوژی,گجت های عجیب ایفا 2014

منبع:اخبار تکنولوژی - عصرایران


موضوعات مرتبط: رباتیک ، ،


تاريخ : پنج شنبه 7 خرداد 1394برچسب:, | 14:22 | نویسنده : میثم |
.: تازه های الکترونیک و تکنولوژِی :.

آمارگیر وبلاگ



  • صونا پرواز